Buitenlands rekeningnummer doorgeven of wijzigen
U wilt uw buitenlandse rekeningnummer aan ons doorgeven. De reden daarvoor kan verschillend zijn:
- U hebt een brief van ons gekregen dat u geld van ons terugkrijgt. In de brief vragen we u om het rekeningnummer waarop we het geld kunnen uitbetalen.
- Uw rekeningnummer is veranderd en u wilt dit aan ons doorgeven. Bijvoorbeeld voor de teruggaaf inkomstenbelasting.
Hoe u dit doet hangt er vanaf of u particulier bent of ondernemer.
-
U bent particulier
Stuur ons een brief om uw rekeningnummer door te geven of te wijzigen.
Zet in uw brief in elk geval:
- uw naam
- uw adres, postcode, woonplaats en land
- uw burgerservicenummer (bsn)
- de toeslag of belasting waarvoor u het rekeningnummer doorgeeft
- uw nieuwe rekeningnummer
- de BIC-code van uw bank
Heeft uw bank geen BIC? Geef dan het volledige buitenlandse rekeningnummer (inclusief bankcodes). - de tenaamstelling van het rekeningnummer
Dit is uw naam zoals deze bekend is bij uw bank. - het land van uw bank
- uw handtekening
Stuur bij uw brief ook kopieën mee van:
- een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, Nederlands vreemdelingendocument)
- een bankafschrift of een digitaal bankafschrift waarop uw naam en rekeningnummer zichtbaar zijn. Of de bevestiging van uw bank van uw aanvraag voor dit rekeningnummer
Deze stukken mogen niet ouder zijn dan 2 maanden.
Let op!
Voor de uitbetaling van uw toeslagen, inkomstenbelasting en bijdrage Zorgverzekeringswet gebruiken wij 1 rekeningnummer. Dit rekeningnummer moet op uw naam staan. Dit geldt ook voor een ‘en/of’-rekening.
Stuur de brief naar:
Belastingdienst/Centrale administratieve processen
Unit Registreren
Postbus 9055
7300 GT ApeldoornHet verwerken van uw rekeningnummer kost tijd
U krijgt binnen 4 weken een bevestigingsbrief waarin staat dat we uw (nieuwe) rekeningnummer hebben verwerkt.
Ontbreekt bij uw aanvraag 1 van deze gegevens? Dan kunnen wij uw verzoek niet verwerken. U krijgt u een brief van ons waarin wij u vragen om meer informatie om het rekeningnummer te kunnen controleren. Zo weten wij zeker dat het geld bij de juiste persoon terechtkomt en op het juiste rekeningnummer wordt uitbetaald.
Let op!
Wilt u dat wij uw oude rekeningnummer voor toeslagen, inkomstenbelasting en bijdrage Zorgverzekeringswet per direct niet meer gebruiken? Zet dit dan ook in de brief. Én geef dat meteen door aan de BelastingTelefoon Buitenland. Dan maken wij het voor u in orde.
Hebt u uw buitenlandse rekeningnummer digitaal doorgegeven?
Dan krijgt u nog wel een brief van ons waarin wij u vragen om meer informatie om het rekeningnummer te kunnen controleren.
-
U bent ondernemer
Stuur ons een brief om uw rekeningnummer door te geven of te wijzigen.
Zet in uw brief in elk geval:
- de naam van de rekeninghouder
- het adres van de rekeninghouder
- uw RSIN
- het subnummer van de onderneming als u dat hebt
Dit geldt alleen als u het rekeningnummer wijzigt voor btw of loonheffingen. Het subnummer bestaat uit de laatste twee getallen van uw btw-nummer of loonheffingennummer. - de belasting waarvoor u het rekeningnummer doorgeeft
- het nieuwe rekeningnummer
- de BIC-code van de bank
Hebt u geen BIC-code? Geef dan het volledige rekeningnummer met bankcodes door. - de tenaamstelling van uw rekeningnummer
Dit is uw naam zoals deze bekend is bij uw bank. - uw handtekening
Stuur bij uw brief ook kopieën mee van:
- een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, Nederlands vreemdelingendocument)
- een bankafschrift of een digitaal bankafschrift waarop uw naam en rekeningnummer zichtbaar zijn. Of de bevestiging van uw bank van uw aanvraag voor dit rekeningnummer.
Deze stukken mogen niet ouder zijn dan 2 maanden.
Let op!
Voor de uitbetaling van uw toeslagen, inkomstenbelasting en bijdrage Zorgverzekeringswet gebruiken wij 1 rekeningnummer. Dit rekeningnummer moet op uw naam staan. Dit geldt ook voor een ‘en/of’-rekening.
Stuur de brief naar:
Belastingdienst/Centrale administratieve processen
Unit Registreren
Postbus 9055
7300 GT ApeldoornHet verwerken van uw rekeningnummer kost tijd
U krijgt binnen 4 weken een bevestigingsbrief waarin staat dat we uw (nieuwe) rekeningnummer hebben verwerkt.
Ontbreekt bij uw aanvraag 1 van deze gegevens? Dan kunnen wij uw verzoek niet verwerken. U krijgt u een brief van ons waarin wij u vragen om meer informatie om het rekeningnummer te kunnen controleren. Zo weten wij zeker dat het geld bij de juiste persoon terechtkomt en op het juiste rekeningnummer wordt uitbetaald.
Hebt u uw buitenlandse rekeningnummer digitaal doorgegeven?
Dan krijgt u nog wel een brief van ons waarin wij u vragen om meer informatie om het rekeningnummer te kunnen controleren.