Ik ben ontevreden over hoe ik ben behandeld - hoe kan ik een klacht indienen?
We komen graag samen met u tot een oplossing. U stuurt ons een formulier of brief of u kunt uw klacht indienen bij de BelastingTelefoon.
Wilt u een melding doen over de digitale toegankelijkheid van onze website of 1 van onze apps? Bij 'Melding over digitale toegankelijkheid' leest u hoe u dit doet.
U gebruikt ons online formulier
U kunt uw klacht online indienen. Hiervoor hebt u uw DigiD nodig. U vult in het klachtenformulier stapsgewijs uw klacht en uw gegevens in. Daarna kunt u uw klacht nog eens nalezen voordat u het formulier verstuurt.
Hebt u documenten die uw klacht onderbouwen? Dan kunt u deze als bestand toevoegen.
U kunt het klachtenformulier ook als pdf downloaden, invullen en per post naar ons sturen. Het retouradres staat op het formulier.
Let op!
Wilt u een klacht indienen over de FIOD? Op fiod.nl/klachten leest u hoe u dit doet.
Of u kunt mondeling een klacht indienen bij de BelastingTelefoon
Belt u ons op: 0800 - 0543. De BelastingTelefoon staat voor u klaar om u te helpen bij al uw vragen. Voor klachten kunt u bellen van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur.
Let op!
Gaat uw klacht over de Douane? Dan kunt u ons niet bellen. U kunt wel het formulier gebruiken of zelf een brief schrijven.
U mag ook zelf een brief schrijven
Zet daarin:
- uw naam
- uw adres
- uw telefoonnummer
Dat is niet verplicht, maar we willen u graag bellen om met u te bespreken wat er aan de hand is. - de datum waarop u de klacht verstuurt
- uw klacht
Vertel zo duidelijk mogelijk wát er misging, wanneer dat gebeurde en met wie u hebt gesproken. Het is niet erg als u de naam niet meer weet.
Hebt u documenten die uw klacht onderbouwen? Maak daar dan kopieën van en stuur die mee. Stuur géén originele documenten mee, want u krijgt ze niet terug.
U stuurt uw brief naar het organisatieonderdeel waar uw klacht over gaat:
-
Belastingdienst
Stuur uw klacht in een envelop met postzegel. Zet op de envelop:
Klacht
Belastingdienst
de directeur
Postbus 4660
6803 EP Arnhem -
BelastingTelefoon
Stuur uw klacht in een envelop met postzegel. Zet op de envelop:
Klacht
Belastingdienst/BelastingTelefoon
de directeur
Postbus 4660
6803 EP Arnhem -
Toeslagen
Stuur uw klacht in een envelop met postzegel. Zet op de envelop:
Klacht
Dienst Toeslagen
de directeur
Postbus 4550
6401 JC Heerlen -
Douane
Stuur uw klacht in een envelop met postzegel. Zet op de envelop:
Klacht
Douane/ zet hier het douanekantoor waar uw klacht over gaat
de directeur
Postbus 3070
6401 DN HeerlenZet in het adres achter 'Belastingdienst' het douanekantoor waar uw klacht over gaat:
- Schiphol Passagiers
- Schiphol Cargo
- Amsterdam
- Arnhem
- Breda
- Eindhoven
- Groningen
- Rotterdam Haven
Wat gebeurt er met uw klacht?
Lees in hoofdlijnen wat wij met uw klacht doen als u deze hebt ingediend op 'Ik heb een klacht ingediend, wat gebeurt er nu?'
Hebt u een klacht over de Uitvoeringsorganisatie Herstel Kinderopvangtoeslag?
Lees op 'Klacht indienen' hoe u hiervoor contact met ons op kunt nemen.