Hoe kan ik een verdacht sms-bericht melden?
De Belastingdienst gebruikt in bepaalde gevallen sms-berichten om met burgers en ondernemers te communiceren. Maar wij vragen u nooit in een sms-bericht om via een link geld over te maken of persoonlijke gegevens door te geven. Krijgt u een sms waarin dat wel gebeurt? Reageer daar dan niet op, klik nooit op een link en ga nooit in op het verzoek dat in de sms wordt gedaan. U hebt te maken met een vorm van phishing.
Hoe meldt u een verdacht sms-bericht?
U kunt ons helpen fraude aan te pakken door een verdacht sms-bericht aan ons door te geven. Dat doet u zo:
- Verzamel zoveel mogelijk gegevens over het bericht.
Denk daarbij aan:
- het telefoonnummer van de afzender
- het bankrekeningnummer waarop u moet betalen
- een website of URL die de afzender noemt
- de toon van het bericht
Maak eventueel een schermafbeelding van het bericht.
- Mail deze gegevens naar valse-email@belastingdienst.nl
(Gebruik dit e-mailadres alleen voor dit soort meldingen.) - Verwijder het bericht daarna van uw telefoon.
Wat gebeurt er daarna?
U krijgt een bevestiging als wij uw e-mail hebben ontvangen. Wij zullen uw melding onderzoeken en nemen maatregelen waar dat kan. Maar door het grote aantal meldingen dat wij binnenkrijgen, is het voor ons niet mogelijk om u verder nog een reactie op uw e-mail te geven.