eHerkenning voor fiscaal dienstverleners (ketenmachtigen)
Meer weten over eHerkenning
De meeste fiscaal dienstverleners (intermediairs) gebruiken administratiesoftware om voor hun cliënten aangifte te doen. Maar u kunt ook namens uw cliënt inloggen met eHerkenning.
Datum laatste update: 1 oktober 2024
Ketenmachtiging met toestemming van uw cliënt
Met eHerkenning kunt u voor uw cliënt aangifte doen op Mijn Belastingdienst Zakelijk of op Mijn Belastingdienst. Ook kunt u als vertegenwoordiger voor uw cliënt aangiften accijns en verbruiksbelasting doen op Mijn Douane. U hebt wel toestemming nodig om namens uw cliënt in te loggen.
Die toestemming regelt u met een ketenmachtiging. Hiervoor vult u samen met uw cliënt een formulier in. Uw leverancier van eHerkenning weet hoe u dit regelt.
eHerkenning met ketenmachtiging is beschikbaar als uw cliënt:
- is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KVK)
- zich niet kan inschrijven bij KVK
- zich niet hoeft in te schrijven bij KVK
Uw cliënt heeft geen KVK-nummer
Heeft uw cliënt een onderneming met rechtsvorm die zich moet inschrijven bij KVK, zoals bv, vof, cv of nv? Dan moet uw cliënt zich eerst inschrijven bij KVK. U vult het KVK-nummer van uw cliënt in bij de aanvraag voor de ketenmachtiging.
Kan uw client zich niet inschrijven of hoeft uw cliënt zich niet in te schrijven bij KVK? Dan moet uw cliënt zich eerst bij ons aanmelden. Als wij de aanmelding hebben verwerkt, sturen wij uw cliënt een brief met het fiscaal nummer (registratienummer). U vult het fiscaal nummer van uw cliënt in bij de aanvraag voor de ketenmachtiging.
Zo meldt uw cliënt zich aan bij de Belastingdienst:
- Heeft uw cliënt een Nederlandse onderneming? Gebruik dan het formulier Opgaaf startende onderneming (niet ingeschreven in het Handelsregister).
- Heeft uw cliënt een buitenlands woonadres of vestigingsadres? Of een buitenlandse rechtsvorm? Gebruik dan het formulier Aanmelding Onderneming buitenland.
Fiscaal dienstverleners zonder KVK-nummer
Bent u zelf niet ingeschreven bij KVK, bijvoorbeeld omdat u in het buitenland gevestigd bent? Dan hebt u voor uzelf eHerkenning zonder KVK-nummer nodig. Met dit type eHerkenning kunt u ook met een ketenmachtiging namens uw cliënten inloggen.
Zo vraagt u als buitenlandse fiscaal dienstverlener voor uzelf eHerkenning aan:
- U meldt zich aan als buitenlandse onderneming, als u dat nog niet hebt gedaan. Dat doet u met het formulier Aanmelden buitenlandse onderneming. Vul het formulier in, print het uit en stuur het naar ons toe. Als wij uw aanmelding hebben verwerkt, sturen wij u een brief met uw fiscaal nummer (registratienummer).
- Zodra u uw fiscaal nummer hebt gekregen, vraagt u eHerkenning zonder KVK-nummer aan. Ga hiervoor naar eherkenning.nl/eh3-zonder-kvk-nummer en kies een leverancier uit het overzicht. In uw aanvraag vult u uw fiscaal nummer in. Houdt u er rekening mee dat eHerkenning niet gratis is en dat de leverancier uw aanvraag moet controleren.
Belastingzaken voor cliënten regelen zonder eHerkenning
Wilt u geen eHerkenning gebruiken? Dan kunt u commerciële (Nederlandse) software aanschaffen waarmee u de belastingzaken namens uw cliënten regelt. Bent u een buitenlandse fiscaal dienstverlener zonder KVK-nummer? Kies dan voor een softwarepakket waarbij u geen Public Key Infrastructure (PKI) services servercertificaat van de Nederlandse overheid ('PKIoverheid') nodig hebt.
Inloggen op de Europese douaneportalen
Met eHerkenning kunt u namens uw cliënt inloggen op het EU Trader Portal en het EU Customs Trader Portal. Let er dan wel op dat alle partijen een geldig EORI-nummer hebben.
Andere aanvraagprocedure voor eHerkenning
Sommige ondernemers en organisatievormen vragen eHerkenning via een aparte procedure aan. Meer informatie vindt u op Zo vraagt u eHerkenning aan.