Ik krijg een pakket van buiten de EU en heb daarvoor kosten gemaakt – kan ik die terugvragen?
Als u een pakket krijgt uit een land buiten de EU, zijn daar kosten aan verbonden. Het gaat bijvoorbeeld om btw, invoerrechten en afhandelingskosten van het post- of koeriersbedrijf.
Maar wat als er een fout is gemaakt bij de berekening van deze kosten? Of u hebt het pakket teruggestuurd? U kunt aan de volgende situaties denken:
- De waarde van het product is lager dan de waarde die is gebruikt voor de berekening van de kosten.
- U hebt een vrijstelling van btw en invoerrechten (bijvoorbeeld voor een cadeau of in verband met een verhuizing), maar daar is geen rekening mee gehouden.
- U hebt bij een webwinkel van tevoren de btw en invoerrechten betaald. Nu brengt het post- of koeriersbedrijf dezelfde kosten nog eens in rekening.
- U hebt iets besteld bij een webwinkel. Maar het product bevalt niet en u hebt het daarom teruggestuurd.
Wij leggen aan u uit hoe u de kosten kunt terugkrijgen.
Mijn situatie is:
-
Ik heb het pakket teruggestuurd naar de verzender en heb de afhandelingskosten, btw en/of invoerrechten betaald aan het post- of koeriersbedrijf
Vraag aan het post- of koeriersbedrijf of zij bij de Douane een verzoek willen indienen om de invoeraangifte van uw pakket ongeldig te maken. Dit verzoek moet gedaan worden binnen 90 dagen na het doen van de invoeraangifte.
Als wij het met het verzoek instemmen, krijgt u het betaalde bedrag aan btw en/of invoerrechten terug van het post- of koeriersbedrijf.
Afhandelingskosten worden in rekening gebracht door het post- of koeriersbedrijf voor het doen van de aangifte. Wilt u weten of u die kosten terug kunt krijgen? Neem dan met hen contact op.
-
Ik heb het pakket teruggestuurd naar de verzender en heb de btw en/of invoerrechten van tevoren betaald aan de verzender
Hebt u de te veel betaalde btw en/of invoerrechten al van tevoren betaald aan de verzender? In dat geval vraagt u de kosten niet terug bij het post- of koeriersbedrijf. Neem contact op met de verzender om het bedrag terug te krijgen.
-
Het post- of koeriersbedrijf heeft een te hoog bedrag aan btw en/of invoerrechten berekend
Post- of koeriersbedrijf bezwaar laten maken
Vraag aan het post- of koeriersbedrijf of zij een bezwaar willen indienen bij de Douane. Dit kan tot 6 weken nadat de kosten aan u in rekening zijn gebracht. Als wij instemmen met het bezwaar, krijgt u het te veel betaalde bedrag terug van het post- of koeriersbedrijf.
Post- of koeriersbedrijf laten verzoeken om terugbetaling
Zijn de 6 weken al voorbij? Dan is bezwaar maken niet meer mogelijk. U kunt wel aan het post- of koeriersbedrijf vragen of zij een verzoek om terugbetaling willen indienen. Dit kan tot 3 jaar nadat de kosten aan u in rekening zijn gebracht. Als wij instemmen met het verzoek om terugbetaling, krijgt u het te veel betaalde bedrag terug van het post- of koeriersbedrijf.
Zelf bezwaar maken of verzoek indienen
Het kan gebeuren dat het post- of koeriersbedrijf u vraagt om zelf bezwaar te maken of om een verzoek in te dienen. U krijgt dan van hen het nummer van de invoeraangifte en, als het nodig is, een machtiging. Het post- of koeriersbedrijf kan u hierover uitleg geven.
Het bezwaar of verzoek stuurt u per post naar ons op. In de brief zet u:
- waarom u het niet eens bent met de hoogte van het bedrag
- als het om een verzoek om terugbetaling gaat: benoem dat u het verzoek doet op basis van artikel 117 van het Douanewetboek van de Unie (DWU).
In dat geval zijn te veel invoer- of uitvoerrechten in rekening gebracht. - een kopie van de aankoopbon van het product
- een machtiging van het post- en koeriersbedrijf (als u deze hebt gekregen) en het nummer van de invoeraangifte
- een kopie van de rekening van het post- of koeriersbedrijf
- een kopie van het bewijs van betaling aan het post- of koeriersbedrijf
- uw naam, adres en handtekening
Stuur het bezwaar of verzoek naar:
Douane
Postbus 3070
6401 DN Heerlen
Let op!
Zet alle bovenstaande gegevens in uw bezwaar of verzoek, anders kunnen we het niet in behandeling nemen.
Wanneer krijg ik een reactie?
Binnen 6 weken krijgt u een reactie op uw bezwaar. Gaat het om een verzoek tot terugbetaling? Dan krijgt u binnen 120 dagen een reactie.
-
Het post- of koeriersbedrijf heeft een verkeerd bedrag aan afhandelingskosten in rekening gebracht
U kunt aan het post- of koeriersbedrijf vragen hoe u deze kosten terug kunt krijgen.
-
Ik heb van tevoren btw en/of invoerrechten aan de verzender betaald, en nu nog eens aan het post- of koeriersbedrijf
U kunt met uw bewijs van betaling van het post- of koeriersbedrijf het te veel betaalde bedrag terugvragen bij de verzender.