Wat kan ik met een nabestaandenmachtiging?
Met de nabestaandenmachtiging kunt u belastingzaken en toeslagzaken van een overledene online regelen. De machtiging is digitaal en wordt aan uw DigiD gekoppeld. Klik tijdens het inloggen op ‘Voor iemand anders’ en gebruik uw eigen inloggegevens. Zo kunt u bijvoorbeeld inloggen op Mijn Belastingdienst, Mijn Belastingdienst Zakelijk en Mijn toeslagen van de overledene.
U kunt met de nabestaandenmachtiging:
- in Mijn Belastingdienst de belastingzaken van de overledene bekijken. Ook kunt u na afloop van het belastingjaar aangifte inkomstenbelasting voor de overledene doen. De vooringevulde aangifte staat vanaf 1 maart klaar.
- in Mijn toeslagen gegevens bekijken en wijzigen
- in Mijn Belastingdienst Zakelijk aangifte omzetbelasting en aangifte loonheffingen doen. Als u hier minder ervaring mee hebt, kan het verstandig zijn de hulp van een fiscaal adviseur in te roepen.
- online bezwaar maken tegen de aanslag inkomstenbelasting
Vaak hoeft u geen bezwaar te maken, maar is een wijziging doorgeven voldoende. U checkt dit via Mijn aanslag inkomstenbelasting klopt niet - moet ik bezwaar maken?
Interesse? Lees eerst wie een nabestaandenmachtiging kan krijgen.
Sommige zaken kunt u niet regelen met een nabestaandenmachtiging
U kunt geen rekeningnummer wijzigen met de nabestaandenmachtiging. Als u geld terugkrijgt, sturen wij nog een brief met de vraag om het juiste rekeningnummer door te geven. Ook kunt u geen gegevens inzien van een aangifte erfbelasting die een overledene had ingediend. Wilt u aangifte erfbelasting doen voor uzelf? Dit kan met uw eigen DigiD.
Hulp bij aangifte doen
Met de nabestaandenmachtiging kunt u geen hulp bij (digitale) aangifte krijgen aan de balie. Baliemedewerkers kunnen door technische beperkingen geen gebruik maken van de nabestaandenmachtiging.
Wilt u wel hulp bij het invullen? Maak dan via de BelastingTelefoon voor nabestaanden een afspraak voor het invullen van een papieren aangifte aan de balie.