Het systeem Fraude Signalering Voorziening (FSV)
De Belastingdienst heeft tussen 2012 en 2020 de Fraude Signalering Voorziening (FSV) gebruikt. De FSV was een hulpmiddel bij het verwerken van belastingaangiften en aanvragen van toeslagen. Uit onderzoek bleek dat het gebruik van het systeem niet voldeed aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Daarom is de FSV op 27 februari 2020 uitgezet en daarna niet meer gebruikt.
Alle mensen met een FSV-registratie zijn inmiddels geïnformeerd over het onderzoek naar hun registratie. Ook hebben de meeste mensen een beslissing gekregen over een melding die is gedaan of een verzoek om inzage of schadevergoeding. Vanaf 31 maart 2025 is het FSV Portaal (fsvportaal.nl) offline.
Op deze pagina vindt u meer informatie over de FSV. Ook leest u wat u zelf nog kunt doen als uw persoonsgegevens in de FSV stonden.
Over de FSV
-
Wat was de FSV?
De Belastingdienst en Dienst Toeslagen verwerken elk jaar miljoenen belastingaangiften en aanvragen van toeslagen. Daarbij gebruiken we verschillende computersystemen. In deze systemen staan de gegevens van iedereen die belasting betaalt of een toeslag krijgt. Soms denken we dat een aangifte of aanvraag misschien niet klopt. Bijvoorbeeld omdat iemand hoge reiskosten doorgeeft, terwijl die persoon dicht bij zijn werk woont. Dan willen we die aangifte of aanvraag controleren. De FSV was hierbij een hulpmiddel.
In de FSV konden we persoonsgegevens opslaan. Daarna konden we bepalen of er iets aan de hand was. We konden vaststellen of er sprake was van fraude, een vergissing of dat de aanvraag of aangifte toch juist was. Daarnaast registreerden we in de FSV informatieverzoeken van andere overheidsorganisaties, bijvoorbeeld een gemeente, die het inkomen van iemand opvroegen.
De FSV werd gebruikt van 2012 tot en met februari 2020. Daarna is de FSV uitgezet en niet meer gebruikt.
-
Wat was de reden van een FSV-registratie?
Er waren verschillende redenen waarom persoonsgegevens van iemand in de FSV kwamen te staan:
- We zagen iets opvallends in een belastingaangifte of aanvraag van toeslag. We noemen dit een risicosignaal. We twijfelden bijvoorbeeld over de hoogte van een aftrekpost. Dan wilden we die aangifte extra controleren.
- De gemeente of een andere overheidsorganisatie vroeg ons informatie over iemand te delen. Bijvoorbeeld over het inkomen. Wij noemen dit een informatieverzoek.
- Een burger of andere organisatie liet ons weten dat de aangifte of aanvraag van iemand misschien niet klopte.
- In een project deden we onderzoek naar een onderwerp uit een belastingaangifte. Daarbij bekeken we of mensen in deze groep het juiste bedrag aan belasting betaalden.
Voor sommige mensen was 'Dagboek PIT' de reden van hun FSV-registratie. Dagboek PIT was een programma van de Belastingdienst dat is gebruikt van 2001 tot 2012. Daarna zijn de gegevens van ongeveer 100.000 mensen van Dagboek PIT overgezet naar de FSV.
-
Welke gegevens stonden in de FSV?
In de FSV konden wij verschillende persoonsgegevens over iemand invoeren. Bijvoorbeeld naam, adresgegevens en burgerservicenummer (bsn). Medewerkers konden ook gebruikmaken van een open veld voor extra informatie.
Van een klein aantal mensen waren bijzondere persoonsgegevens in de FSV opgenomen. Dit zijn bijvoorbeeld gegevens over de gezondheid. Deze persoonsgegevens zijn in de AVG extra beschermd. De mensen van wie bijzondere persoonsgegevens in de FSV stonden, hebben hierover een brief gekregen.
-
Waarom gebruiken we de FSV niet meer?
De manier waarop de FSV gebruikt werd, voldeed niet aan alle privacyregels van de AVG. Bij het gebruik van de FSV zijn de volgende fouten gemaakt:
- Te veel medewerkers van de Belastingdienst hadden toegang tot de FSV.
- Sommige gegevens mochten niet in de FSV staan.
- De gegevens in de FSV werden te lang bewaard. Of ze werden niet aangepast als dat wel had gemoeten. Bijvoorbeeld na de uitkomst van een onderzoek.
- De informatie die in de FSV stond, werd niet altijd goed gebruikt.
-
Wat is er gedaan om fouten te herstellen?
Na de motie Marijnissen I en II (MMI en II) vanuit de Tweede Kamer heeft de Belastingdienst iedereen geïnformeerd over hun FSV-registratie. Sinds maart 2021 zijn alle FSV-geregistreerden per brief geïnformeerd dat er gegevens van hen in de FSV stonden en wat hiervan de reden was.
Voor de personen die gevolgen hebben gehad van hun registratie, is een tegemoetkomingsbeleid gemaakt. We hebben eerst PricewaterhouseCoopers gevraagd onafhankelijk onderzoek te doen naar de mogelijke gevolgen van de FSV. Daarna hebben we voor alle FSV-geregistreerden onderzocht wat voor hen de gevolgen waren bij de Belastingdienst.
De meeste FSV-geregistreerden hebben geen last gehad van hun registratie. Een aantal mensen wel. Zij kregen bijvoorbeeld geen persoonlijke betalingsregeling of geen hulp bij hun schulden. Of de registratie van bijzondere persoonsgegevens in de FSV leidde tot extra controles van hun aangiften. Deze mensen kwamen in aanmerking voor een financiële tegemoetkoming. Iedereen die recht had op een tegemoetkoming heeft hierover een brief van ons ontvangen.
Sluiting FSV-portaal in 2025
Het onderzoek naar de FSV is afgerond. Begin januari 2025 zijn de laatste brieven verstuurd aan de personen die nog geen uitkomst van hun onderzoek hebben gekregen. Iedereen die een FSV-registratie had, is hiermee geïnformeerd over de mogelijke gevolgen van de registratie.
Voor een aantal mensen is het FSV-dossier nog niet afgesloten. Reden kan zijn een (lopend) verzoek om schadevergoeding of een inzageverzoek. Samen met deze mensen werken we aan het sluiten van het FSV-dossier op een manier waarover zij tevreden zijn. Iedereen ontvangt vóór 1 april 2025 een beslissing over hun lopende verzoek of melding.
Het FSV Portaal gaat op 31 maart 2025 offline. Vanaf dat moment kunt u geen inzageverzoek meer doen via het portaal. Ook kunt u niet meer inloggen op uw persoonlijke pagina om uw gegevens te bekijken. Wij bewaren uw persoonlijk overzicht niet.
Het FSV Informatiepunt blijft wel bereikbaar via 0800 – 235 83 56 (gratis), van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur.
Wat kan ik nog doen?
Stonden uw gegevens in de FSV en wilt u nog een verzoek doen? Lees hierna wat de mogelijkheden zijn.
-
Ik wil een inzageverzoek doen
Wilt u weten welke persoonsgegevens van u in de FSV stonden? Dan kunt u bij ons een inzageverzoek doen. U ontvangt dan een document met de persoonsgegevens die in de FSV stonden.
Tot 31 maart 2025 kunt u uw inzageverzoek online doen. Gebruik hiervoor het online formulier inzageverzoek.
Na 31 maart 2025 kunt u het verzoek alleen schriftelijk doen. Stuur hiervoor een brief in een envelop met postzegel naar:
Belastingdienst
Postbus 2508
6401 DA HeerlenIn de brief zet u:
- uw vraag om inzage te krijgen in uw persoonsgegevens in de FSV
- uw contactgegevens (naam, adres, postcode en woonplaats)
- het telefoonnummer waarop u overdag bereikbaar bent
- het kenmerk van de brief die u van ons ontving over uw gegevens in de FSV
In de meeste gevallen kunnen wij inzage geven in de FSV-gegevens. Soms zorgt wetgeving ervoor dat wij u geen of maar een deel van de gegevens kunnen geven. De reden hiervoor kan zijn dat er in uw situatie sprake is van toezicht of inspectie. En dat inzage in uw gegevens op dat moment een nadelig effect kan hebben op dat proces. Als u geen of beperkt inzage in uw gegevens krijgt, legt de Belastingdienst dat uit in de brief die u ontvangt. Bent u het niet eens met deze beschikking, dan kunt u daartegen bezwaar maken.
We reageren over het algemeen binnen 4 weken op uw inzageverzoek. Het kan soms zijn dat we meer tijd nodig hebben. Volgens de wet mogen we er dan 2 maanden langer over doen. Als we die extra tijd nodig hebben, dan krijgt u daar een bericht over.
-
Ik wil een verzoek om schadevergoeding doen
Vermoedt u dat u schade hebt gehad van een registratie in de FSV? En wilt u daarvoor een financiële tegemoetkoming? Dan kunt u een verzoek om schadevergoeding doen.
Het is belangrijk dat u kunt aantonen dat uw schade een direct gevolg was van uw FSV-registratie. Wij kunnen u daarom vragen om extra informatie of bewijstukken op te sturen.
Op de pagina 'Verzoek schadevergoeding' kunt u een formulier downloaden. Vul op het formulier uw verzoek zo duidelijk mogelijk in. Beantwoord daarbij de volgende vragen:
- Wat heeft de Belastingdienst gedaan waardoor u denkt of vindt dat u schade hebt geleden?
- Wat is het directe verband tussen wat de Belastingdienst heeft gedaan en de schade die u vermoedt?
- Hebt u zelf ook een bijdrage/schuld aan de situatie die is ontstaan?
- Hoe groot is uw schade vermoedelijk?
In het formulier wordt bij onderdeel 7 gevraagd een organisatieonderdeel te kiezen, zodat u een adres krijgt. U hoeft hier geen keuze te maken. In het geval van de FSV kunt u het formulier in een envelop met postzegel opsturen naar het volgende adres:
Belastingdienst
Postbus 2508
6401 DA HeerlenSchrijf duidelijk 'Verzoek om schadevergoeding' op de envelop.
U kunt ook extra informatie en bewijstukken meesturen. Let op: deze documenten worden niet teruggestuurd. Stuur daarom alleen kopieën mee.
-
Ik wil een klacht indienen
U kunt uw klacht telefonisch doorgeven via 0800 - 235 83 56 (gratis).
U kunt uw klacht ook schriftelijk indienen. Gebruik daarvoor het klachtenformulier. Wilt u liever een brief schrijven? Zet daar dan in:
- uw naam, adres en burgerservicenummer (bsn)
- uw telefoonnummer
Dit is niet verplicht, maar we willen u graag bellen om met u te praten over wat er is gebeurd. - de datum waarop u de klacht verstuurt
- uw klacht
Schrijf zo duidelijk mogelijk op waar uw klacht over gaat. U kunt ook documenten meesturen die extra informatie geven over uw klacht. Deze documenten worden niet teruggestuurd. Stuur daarom alleen kopieën mee.
Stuur het formulier of uw brief in een envelop met postzegel naar:
Belastingdienst
Postbus 4660
6803 EP Arnhem -
Ik wil contact
Voor meer informatie of uitleg over uw FSV-registratie kunt u bellen naar 0800 - 235 83 56 (gratis). We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur.
Zolang het FSV Portaal online staat (tot 31 maart 2025) kunt u ook een afspraak maken voor een telefoongesprek of videobelgesprek.