Kan ik hulp krijgen bij het regelen van mijn toeslag?

We begrijpen het als u hulp nodig hebt bij het aanvragen, wijzigen, stoppen of terugbetalen van uw toeslag. Er zijn verschillende organisaties die u hiermee kunnen helpen.

Toeslagenservicepunten

Voor hulp met het regelen van uw toeslagen kunt u terecht bij een toeslagenservicepunt bij u in de buurt. Dit zijn maatschappelijke dienstverleners, zoals welzijnsorganisaties, sociaal raadslieden en buurtteams.

Let op!

Gaat u langs bij een toeslagenservicepunt? Neem dan altijd een geldig legitimatiebewijs mee, zoals een paspoort of identiteitskaart.

U kunt soms ook terecht bij andere organisaties, zoals uw verhuurder of woningcorporatie voor het regelen van huurtoeslag. Of de kinderopvang of het gastouderbureau voor vragen over kinderopvangtoeslag.

Hulp bij bibliotheken

U kunt ook bij een bibliotheek bij u in de buurt terecht. Bibliotheken helpen u met het regelen van toeslagen, vaak tijdens een speciaal (inloop)spreekuur. In veel bibliotheken zijn ook informatiepunten digitale overheid. Daar kunt u terecht voor digitale overheidszaken zoals inloggen met DigiD.

Tip!

Check van tevoren bij uw bibliotheek welke hulp u kunt krijgen en wanneer. Zo voorkomt u teleurstellingen.

Geldfit

U kunt met vragen of zorgen over geld ook terecht bij Geldfit. Geldfit kan u gratis en anoniem helpen als u geldzorgen hebt. Doe de Geldtest op geldfit.nl en ontdek in 2 minuten waar u terecht kunt voor hulp. U vindt er persoonlijk contact en organisaties bij u in de buurt die u kunnen helpen.

BelastingTelefoon of balie

U kunt ook bellen naar de BelastingTelefoon. Of een belafspraak maken, zodat wij u bellen wanneer het u uitkomt. Dit kan onderaan deze pagina bij 'Hebt u vragen?'. Kunnen we u niet helpen aan de telefoon? Dan kunt u ook langskomen bij een balie. Maak hiervoor een direct een online afspraak. Of maak een afspraak om te videobellen met 1 van onze medewerkers.

Bellen met gebarentolk of tekst

U kunt ons bellen met een gebarentolk of met iemand die uw geschreven tekst voorleest aan een medewerker van de BelastingTelefoon. Bel ons daarvoor met KPN Teletolk.

Als bellen door uw hoorbeperking of spraakbeperking niet gaat, stuur ons dan een e-mail met uw vraag.

Bekenden

U kunt iemand machtigen om een aanvraag of wijziging in Mijn toeslagen te doen. Bijvoorbeeld een familielid of goede vriend. Vraag via DigiD Machtigen een machtiging aan voor Mijn toeslagen. U krijgt dan een inlogcode thuisgestuurd voor degene die u helpt.

Betaalde hulp door een adviseur

Tot slot kunt u uw toeslag laten regelen door een belastingadviseur, administratiekantoor of een andere tussenpersoon. Het is belangrijk om te weten dat dit geld kost. En dat u er zelf verantwoordelijk voor blijft dat de adviseur de juiste gegevens naar ons stuurt. De adviseur kan zien hoeveel toeslag u krijgt en met welke gegevens we uw toeslag hebben berekend. Dat kan alleen met uw toestemming.

Animatie: hoe werkt terugbetalen?

Javascript staat uit in deze internetbrowser. U moet Javascript activeren om onze internetsite te zien.